Login

 

Uusimmat uutisotsikot

Kevään 2019 hiihtokausi lukuina Lue lisää...
Taloudenhoitaja Lue lisää...
Turku-rastit Lue lisää...
Toimiva latulainen 2018 Lue lisää...
Turku-Rastit Lue lisää...
Elä-Majapäivät Lue lisää...
In Memoriam Sulo Parkkonen Lue lisää...
Säännöt uusiksi Lue lisää...
Pitääkö olla huolissaan? Lue lisää...
Metsämörri Lue lisää...

Tulevia tapahtumia

Ti 21.5. Tiistai aamupäivän sauvailu
Ke 22.5. Frisbeegolf tapahtuma
Ma 27.5. ELÄ-MAJA päivä
Ma 27.5. Frisbeegolf tapahtuma
Ma 27.5. Maanantai-illan sauvailu
Ti 28.5. Kevätretki Haunisten altaalle
Ke 29.5. Frisbeegolf tapahtuma
Ma 3.6. Maanantai-illan sauvailu
Ma 3.6. Frisbeegolf tapahtuma
Ke 5.6. Frisbeegolf tapahtuma

Kävely

Kuva: Jaakko Tilli

Maanantai-illan sauvailut
Liikumme reipasta vauhtia ulkoilureittejä, luonto- ja metsäpolkuja pitkin. Myƶs rauhallisempi ryhmä. Kesto noin 1h 30min. Pituus noin 10 km.

Lähdöt kello 18.00.

Ma 27.5.Kurala Kylämäki parkkipaikka
Ma 3.6.Latumaja Purjetie 8 20360 Turku
Makkaran grillausta lenkin jälkeen. Omat makkarat ja juotavat mukaan
Ma 10.6.Hahdenniemi Raision venesatama
Hahdenniementie 5 21120 Raisio
Ma 17.6.Masku Riviera Kiisanpirtti
  
Kesätauko
 
Ma 12.8.Kerttulan liikuntakeskus Kisakatu 3, 21200 Raisio
Ma 19.8.Ruissalo Honkapirtti
Ma 26.8.Hirvensalo laskettelurinne parkkipaikka
Ma 2.9.Raisio, Veho
Ma 9.9.Kurala Kylämäki parkkipaikka
Ma 16.9.Katariina bussi 13 parkkipaikka
Ma 23.9.Lauste Hiihtomajanpolku
Ma 30.9.Ruissalo Telakka Hevoskatintie 23
Ma 7.10.Halinen kalaportaat
Ma 14.10.Impivaara jalkapallohalli
Ma 21.10.Katariina bussi 13 parkkipaikka
Ma 28.10.Kurala Kylämäki parkkipaikka
Ma 4.11.Lauste Hiihtomajanpolku
Ma 11.11.Ruissalo Honkapirtti kuutamokävely
Ma 18.11.Halinen kalaportaat
Ma 25.11.Isku Satakunnantie 162

Tiedustelut: Jaakko Tilli 0400 672 742

Kuva: Jaakko Tilli

Kuva: Jaakko Tilli

Tiistai aamupäivän sauvailut

Ajalla 15.1.-21.5.2019 ja 13.8.-26.11.2019

Lähtö kello 10.00 Impivaaran jäähallilta, Eskonkatu 1. Kesto noin 1h + alku- ja loppujumpat. Omat sauvat mukaan ja tarvittaessa liukuesteet kenkiin. Liikutaan kevyenliikenteen väylillä sekä luonto- ja metsäpoluilla. Opastusta aloittelijoille 15 min ennen lähtöä.

Tiedustelut: Ritva Lehto 040 841 3252

Kevätretki Haunisten altaalle 28.5.2019

Lähtö Impivaaran jäähalleilta klo 10.00, kesto noin 4 tuntia.
Varaa mukaan omat sauvat, eväät, juotavaa ja istuinalusta.

Tiedustelut: Ritva Lehto 040 841 3252

Ei mitään dementiahiihtoa!

Yksi Turun Ladun suosituimmista liikuntamuodoista on sauvakävely. Ympäri vuoden on tarjolla kaksi sauvailuryhmää: Jaakko Tillin vetämä vauhdikkaampi maanantai-illan kuntosauvailu ja Ritva Lehdon ohjaama leppoisampi tiistain aamupäivän sauvailu. Sauvakävely onkin tehokasta liikuntaa, joka sopii kaikentasoisille kuntoilijoille.

Sauvailua jo vuodesta 1996

Turun ladun aktiivijäsen Ritva Lehto on ollut mukana tuomassa sauvakävelyä Turkuun. Hän muistelee, että ensimmäiset sauvailut olisivat keränneet 90-luvulla jopa 60-70 kävelijää per kerta. - Olimme silloin aika iso porukka. Nyt ryhmät ovat onneksi hieman pienentyneet, Lehto naurahtaa. Hän suosittelee sauvakävelyä kaikenkuntoisille. - Uudet tulijat otetaan aina ilolla vastaan. Kannattaa tulla tiistaiaamun ryhmään kokeilemaan, ja jos tuntuu siltä, että vauhti on liian rauhallinen, niin sitten vain maanantai-illan vauhdikkaampaan ryhmään, Lehto kehoittaa.

Mitä niillä sauvoilla tehdään?

Sauvakävelyssä sauvojen tehtävä on antaa tukea askellukselle. Käveltäessä sauvojen suunta on viistosti taaksepäin ja yleisin virhe onkin töpötellä sauvojen kanssa liian edessä. Tehokkaassa sauvakävelyssä käsi aukeaa sauvatyönnön viimeisessä vaiheessa samoin kuin hiihdossa, ennen kuin sauva tuodaan taas vastakkaisen jalan kantapään taakse. Tällä lailla sauvan liikkeestä voi hyödyntää koko sen liikekaaren. Yläselkään syntyy luonnollisesti liikettä ja pientä kiertoa. Kun sauvoja käytetään kunnolla, kyse ei ole mistään dementiahiihdosta!

Mistä tehokkuus syntyy?

Ritva Lehto muistuttaa, että suurimman hyödyn sauvoista saa, kun ylävartalo nojaa hieman eteenpäin. Onkin tutkittu, että sauvailu lisää myös hartioiden ja lapaluiden liikettä, mikä on varsinkin istuma- ja päätetyötä tekeville tärkeää. Kun ylävartalon lihakset ovat kävelyssä mukana, keho rasittuu tavallista kävelyä monipuolisemmin, ja varsinkin käsien lihaskestävyys kasvaa. Myös hapenkulutus on runsaampaa ja syke nousee korkeammalle. Kokeneena sauvakonkarina Lehto tietää myös, että mitä reippaammin sauvojen kanssa uskaltaa mennä, sitä pidemmäksi askel venyy ja vauhti kasvaa.

Minkälaiset sauvat?

Sopivan pituinen sauva ylettyy kädestä maahan, kun käsivarsi on kiinni kyljessä koukistettuna 90 asteen kulmaan. Kokenut sauvakävelijä voi valita hieman pidemmän sauvan. Sauvoissa on piikki, joka on tarkoitettu käytettäväksi pehmeässä maastossa sekä lumisella ja jäisellä kelillä. Asfaltilla ja muilla kovilla alustoilla käveltäessä sauvoissa tulisi käyttää kumitassuja, jotka vaimentavat tärähdystä.

Lisää tietoa sauvakävelystä Suomen Ladun sivuilta: www.suomenlatu.fi

Hanna-Kaisa Sadwinski

Kävelytoimikunnan vastuuhenkilö:
Jaakko Tilli puh. 0400 672 742
kavely@turunlatu.fi

 

webmaster@turunlatu.fi | Layout 2007 Aboa Ohjelmistot Ky | Viimeisin päivitys: 2.4.2019 16:49:37