Login

Uusimmat uutisotsikot

TurkuRastit 2017 Lue lisää...
Kuutamohiihto Latumajalle 27.2.2018 Lue lisää...
Elä-Majapäivä 2018 Lue lisää...
Talkoolaisinfo Lue lisää...
Hanki jäsen Lue lisää...
Aluetoiminnastako hyötyä? Lue lisää...
Turun Ladun pankki ja tilinumero vaihtuu Lue lisää...
Turku-Rasteista Lue lisää...
Terveisiä Rantapuistosta Lue lisää...
TurkuRastit Lue lisää...

Ti 30.1. Tiistai aamupäivän sauvailu

MENNEITÄ TAPAHTUMIA

Viron pyöräily 4.-8.7.2010

Lähtöpäivä valkeni aurinkoisena ja lämpimänä. Iloinen ja innokas joukko pyöräilijöitä kokoontui Turun linja-autoasemalle, jossa pyörät pakattiin pakettiautoon kuljetusta varten. Me pyöräilijät nousimme linja-autoon, joka vei meidät Helsingin Länsiterminaaliin. Siellä pyörämme jo odottivatkin meitä. Viritimme taas pyöriimme ja ajoimme Tallink Star –laivaan. Matka kohti Tallinnaan sujui joutuisasti välipalaa tankaten, tuota pikaa olimmekin jo perillä. Ajoimme pyörät laivasta ulos Tallinnaan satamaan. Odottelimme jonkin aikaan, kunnes vetäjät saivat pyöräilykartat ostettua. Sitten lähdimme ajamaan kohti 10 kilometrin päässä olevaa majapaikkaamme Viimsin kylpylää. Ajoimme pyörätietä lähellä rantaa ohittaen laululavan sekä Piritan uimaranta-alueen. Leppoisan matkamme jälkeen saavuimme kylpylään, jossa pyörillemme oli varattu erillinen lukittava tila. Pääsimme majoittumaan huoneisiimme. Jonkin ajan kuluttua oli vuorossa tiedotustilaisuus, jossa kerrottiin kylpylän toiminnasta sekä tarjottavista hoidoista. Innokkaimmat lähtivät vielä pyöräilylenkille. Päivällisen saimme nauttia ravintolan noutopöydästä terassin lämmössä istuen. Illalla oli vielä mahdollisuus tutustua sauna- ja uima-allasosastoon.

Ensimmäisen pyöräilypäivän aamu koitti lupaavasti aurinkoisena. Runsaan kylpyläaamiaisen jälkeen suuntasimme kohti Tallinnan länsipuolisia osia. Tallinnan läpi ajaminen osoittautui haastavaksi, koska pyöräilyteitä ei juuri ollut, liikenne oli vilkasta eikä pyöräilijöitä otettu siinä määrin huomioon kuin Suomessa. Lopulta kuitenkin selvisimme onnekkaasti väljemmille vesille ja pidimme ensimmäisen tauon paikallisessa ostoskeskuksessa. Matka jatkui leppoisasti esikaupunkialueen halki kohti maaseutua aurinkoisesta säästä nauttien, maisemia ihaillen. Noin kolmenkymmenen kilometrin jälkeen enemmistön päätöksellä päätimme kääntyä takaisin kohti Tallinnaa ja Viimsiä. Poikkesimme vielä yhdelle monista uimarannoista, jonka puiden katveeseen leiriydyimme eväitä syömään. Uskaliaimmat kävivät myös meressä. Paluumatkalla ajoimme jälleen kieli keskellä suuta läpi Tallinnan. Todellisen vaaratilanteen aiheutti mutkan takaa putkahtanut raitiovaunu, josta ei varoitettu millään tavalla, mutta huh selvittiin.

Toisen pyöräilypäivän retken aloitimme tutustumalla lähellä olevan kotiseutumuseon ulkoalueeseen. Matka jatkui kohti läheisen rantaseudun teitä, joiden varrella olevia huviloita tutkailimme rauhallisesti ajaen. Ohitimme mm. Lennart Meren hulppean huvilan. Lopulta löytyi avoinna oleva kahvila, jossa pidimme taukoa. Pyöräilykartta jätti meidät pulaan, koska se oli suomalaisittain epätarkka ja kattoi vain rajallisen alueen. Matka jatkui ja uhmasimme kielletyn ajosuunnan merkkiä. Tie päättyi aitaan, mitäs nyt? Käännyimme takaisin ja paikallisilta neuvoa kysyen päädyimme ’oikotiehen’. Talutimme pyöriä pitkin polkua, joka jyrkkeni jyrkkenemistään, lopulta jouduimme kantamaan pyörät ylös – hyttysten syödessä minkä kerkesivät. Pääsimme kuin pääsimmekin takaisin isolle tielle. Tuntematon, kurainen metsätie päättyi soranottopaikalle, mutta täältäkin selvittiin ulos. Lopulta olimme mielestämme seikkailleet tarpeeksi ja päädyimme Piritan alueen purjehdusklubille virkistäytymään ennen paluuta kylpylään.

Kolmannen pyöräilypäivän kohteena olivat vesiputoukset. Toivorikkaina lähdimme matkaan. Ajoimme teollisuusalueen läpi ja päädyimme lopulta Narvan maantien moottoritietyömaalle. Päätimme palata takaisin teollisuusalueelle ja valitsimme toisen tien, joka päätyi liikenneympyrään. Jälleen matka jatkui ja lopulta edessä oli kaatopaikka. Tämän jälkeen palasimme teollisuusalueelle ja paikalliseen matkustajakodin kahvilaan. Putouksia ei lopultakaan löytynyt, joten palasimme kylpylään. Osa lähti vielä lisälenkille, osa Tallinnan keskustaan ja osa jäi hengailemaan kylpylään.

Sitten koitti kotiinlähdön aika. Pakkasimme tavaramme ja hyvästelimme Viimsin sekä kylpylän. Ennen laivaan nousua osa poikkesi vielä hakemaan ’juomatuliaisia’ kotiin vietäväksi. Sitten nousimme Helsinkiin menevään laivaan ja sanoimme näkemiin Tallinnalle! Vastassa oli pistävän kuuma Helsinki ja pakettiauto, johon pyörät taas lastattiin. Sitten bussin nokka kohti Turkua monta pyöräilykokemusta rikkaampana!

Matkaan mahtui monenlaista kommellusta lähinnä puutteellisista apuvälineistä (pyöräilykartta, toimimaton GPS) johtuen. Kannattiko siis lähteä? Jo vain! Viimsin kylpylä majapaikkana oli erinomainen, runsaalla aamiaisella pärjäsi pitkälle iltapäivään ja uima-allasosaston palvelut olivat nautinnollisia kuuman pyöräilypäivän jälkeen. Ilman muuta kannattaa välillä ottaa riskejä ja suunnata uusiin maisemiin. Suurkiitos vetäjille ja kanssapyöräilijöille!

Mirja ja Marja

Takaisin

webmaster@turunlatu.fi | Layout 2007 Aboa Ohjelmistot Ky | Viimeisin päivitys: 6.12.2017 19:22:49